korpol.pl

Internet Komputery Marketing

automatyzacja procesów w firmie
IT

Czy automatyzacja procesów w firmie się opłaca?

Automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów transformacji cyfrowej w biznesie. Na czym dokładnie polega i jakie niesie za sobą korzyści?

Automatyzacja procesów biznesowych – co to oznacza?

Transformacja cyfrowa firmy oznacza przejście z dotychczasowo stosowanych rozwiązań analogowych na cyfrowe. W ramach transformacji cyfrowej firma może skorzystać z różnych technologii wspomagających jej codzienną działalność. Zaliczana jest do nich również automatyzacja procesów.

Automatyzacją procesów określa się czynności, które pozwalają na prowadzenie procesów w sposób zautomatyzowany, czyli odbywają się one bez bezpośredniej ingerencji człowieka. Stanowi ona zatem nowoczesne wsparcie technologiczne w realizacji wielu czynności.

Więcej informacji na temat transformacji cyfrowej w biznesie znajdziesz na stronie: https://bluesoft.com/pl/usluga/transformacja-cyfrowa/

Jakie procesy biznesowe można zautomatyzować?

Automatyzacji można poddać wiele procesów biznesowych, natomiast kluczowym warunkiem jest ich powtarzalność.

Zautomatyzować można czynności jak:

  • Generowanie dokumentów, na przykład faktur, umów,
  • Obsługa zleceń,
  • Zarządzanie zasobami,
  • Składanie zamówień,
  • Przygotowywanie list płac,
  • Obsługa wniosków urlopowych,
  • Kontrola czasu pracy,
  • Zarządzanie zgłoszeniami,
  • Obsługa w call-center,
  • Powiadomienia push,
  • Wysyłka wiadomości e-mail,
  • Generowanie raportów,
  • Przygotowywanie kopii zapasowych danych.

Co ważne, automatyzacja może być wykorzystana zarówno w przypadku procesów prostych, jak i zaawansowanych, wieloetapowych.

Na czym polega automatyzacja procesów w firmie?

Automatyzacja procesów biznesowych bazuje na dedykowanym do tego celu oprogramowaniu.

W ramach automatyzacji tworzy się wtedy odpowiednie algorytmy i reguły pozwalające na przeprowadzanie wielu czynności bez konieczności angażowania pracowników.

Aktualnie coraz częściej wykorzystywana jest też zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA od ang. Robotic Process Automation). W tym przypadku stosuje się programy funkcjonujące jak roboty, które potrafią uczyć się i symulować pracę człowieka. 

Roboty działają jeszcze efektywniej, ponieważ stale uczą się nowych zadań, wykorzystując w tym celu technologie sztucznej inteligencji, analizy tekstu, przetwarzania języka naturalnego, uczenia maszynowego.

Kiedy warto zdecydować się na automatyzację procesów i co można z nią zyskać?

Skorzystanie z automatyzacji procesów biznesowych w firmie warto rozważyć, gdy:

  • Procesy prowadzone przez pracowników są powtarzalne i czasochłonne – czynności, które pracownik wykonuje w ciągu 15 minut, robot może wykonać w ciągu mniej niż 1 minuty.
  • Wzrasta stopień skomplikowania procesów – dzięki automatyzacji możliwe jest prowadzenie nawet złożonych, wieloetapowych czynności.
  • W przebiegu procesów i dokumentach pojawiają się błędy – dzięki automatyzacji można ich uniknąć i dzięki temu zadbać o prawidłowość realizowanych zdań.
  • Firma na coraz więcej klientów i ich obsługa zajmuje dużo czasu – automatyzacja pozwala wtedy na zachowanie wysokiej jakości obsługi klienta.
  • Ze względu na wiele zadań do zrealizowania są one odkładane na później – skorzystanie z automatyzacji eliminuje ten problem.

Podsumowanie

Automatyzacja procesów biznesowych w firmie niesie więc za sobą liczne korzyści i stanowi opłacalny wybór. Oszczędność czasu oraz zasobów przekłada się na zredukowanie kosztów prowadzenia działalności, a efektywna realizacja zadań, komunikacja i niższe ryzyko błędów na sprawniejszą pracę całej firmy i większe zadowolenie jej klientów i kontrahentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *